Dječja i lutkarska scena Hrvatskog narodnog kazališta u Varaždinu: Vesna Parun, I ti ljubav nekom daj, red. Ladislav Vindakijević

Prema zapisu same Vesne Parun, autorice teksta I ti ljubav nekom daj, taj je igrokaz još 1981. godine izveden u Dječjem kazalištu Trešnja pod naslovom Škola za skitnice u režiji Bogdana Jerkovića. Potom je prerađen u radio igru nazvanu Ponoćna ogrlica,
koju u čitanci hrvatske književnosti čitaju današnji šestaši kako bi se
upoznali s formom radio drame. Koliko je Vesna Parun voljela pse,
kojima je ovaj igrokaz posvećen, dokazuje i njezinih dvanaest slikovnica
o psima tiskanih početkom osamdesetih godina.
Ladislav
Vindakijević, redatelj predstave, režirao je podjednako u kazalištima
za odrasle, kao i u kazalištima za djecu (Trešnja, Žar ptica, Mala
scena, Gradsko kazalište lutaka Split...). Dobitnik je desetak
najznačajniji domaćih i međunarodnih nagrada, uglavnom za dječje
predstave, pa ga slobodno možemo uvrstiti u sam vrh redatelja predstava u
kazalištu za najmlađe. U predstavi I ti ljubav nekom daj, osim
redateljske uloge, pobrinuo se i za scensku obradu djela i scenografiju.
Ipak, scenografija je ovaj put tek solidna – nekoliko velikih
četvrtastih mreža i više velikih drvenih kutija trebalo je dočarati azil
za pse, no umjesto toga činilo se da su mreže tu tek kako bi razdvojile
glumce od publike. Ispred spomenutih mreža postavljena su samo drvena
kolica koja su povremeno poslužila kao manja pozornica za
pse/lutke. Koristila se i jedna loža na balkonu, gdje se nalazila (jedna
od) čuvarica azila, što također niije u potpunosti iskorišteno.
Minimalizam na sceni dobar je kad funkcionira, no ovdje to nije bio
slučaj.
Pred
publikom se odvija natjecanje iz „psećeg osmijeha“, igra prilikom koje
se predstavlja jedanaest pasa, ne bi li tako osvojili srce buduće
vlasnice Dame. U natjecanju sudjeluje publika stalno
pozivana na interakciju, publika koja smijehom i pljeskom odobrava izbor
najboljeg/e ili pak negoduje. Nakon svih predstavljanja prikupljaju se
glasački listići, no samo fitkivno. Šteta, moglo se i drugačije – djeci
bi sigurno bilo zanimljivo odabrati najboljeg psa. A među psima bilo je
različitih vrsta – pudlica, jazavčar, hrt, terijer, bernardinac, čivava,
vučjak, dalmatiner, ovčar, pekinezer i bokser – baš kao što ima
svakakvih ljudi. Ova usporedba s ljudima nije slučajna, jer su psi
predstavljeni baš prema vanjskim i unutarnjim ljudskim osobinama, što je
bilo posebno zanimljivo. Pudlica je tako predstavljena kao šminkerica,
Bernardinac kao hrabri spašavatelj i obožavatelj djece, Dalmatiner je
govorio ikavicom i pjevao dalmatinske pjesme, Ovčar je nalikovao
pastiru, Pekinezer je ispričao kako je rođen na kineskom dvoru, dok se
Bokser predstavio u boksačkom odijelu i rukavicama.
Kako bi što
bolje dočarali različite pasmine glumci su koristili i jezične
vartijacije, a osim u dijalektu, nekoliko je rečenica izrečeno i na mađarskom i kineskom.
Ono što je smetalo, obzirom da je ovo predstava za djecu, zastarijeli
su izrazi (šolja, žurnal...) koje djeca nisu razumijela, kao i riječi
čije značenje, s obzirom na uzrast, još uvijek ne poznaju najbolje
(megaloman, demokracija). Zatim, smetale su (isključivo zbog dječje
dobi) i aluzije na povijesne događaje (lansiranje kujice Lajke u Svemir,
prepričavanje kineske povijesti), neprimjerene replike za djecu („u
zadnjicu štap mi zabij“), kao i djeci teško prativo korištenje prošlih
glagolskih vremena.
Najbolji
dio predstave svakako je odlična glazba koja je utkana u cijelu
izvedbu, pretvarajući predstavu time u pravi dječji mjuzikl. Ne
začuđuje, jer Mate Matišić je skladatelj čija je glazba danas prisutna u
mnogobrojnim kazališnim i filmskin djelima. U predstavi I ti ljubav nekom daj nažalost svi glumci pjevaju na playback. Tome je tako vjerojatno jer bi za live
izvedbu trebalo angažirati glumce koji su odlični u glazbenom izričaju,
ali trebalo bi povećati i broj proba, što nije jeftino. Šteta – kada bi
glumci sve glazbene dionice otpjevali sami, I ti ljubav nekom daj
bio bi vrijedan i poseban dječji mjuzikl (onakav kakav je autorica i
zaslužila), a ne tek prazno koračanje za nedostižnim. Srećom, songovi (Kako volim peseke, Hrt, Pekinezer, I ti ljubav nekom daj
kao i Matišićevi songovi ove predstave) snimljeni su u Studiju Jazbina u
Maloj Subotici i tako ovjekovječeni. Nadajmo se, uskoro dostupni i u
prodaji.
Kostimi, maske i lutke, proizašli iz ruku Ivana Duića,
vjerni su i dozirani, rekli bismo naprosto odlični. Od glumaca, posebno
bih izdvojila Ljiljanu Bogojević (Dama), Hanu Hegedušić (Čuvarica,
Pudlica, Čivava, Terijer) te Matiju Kezelea (Čuvar, Jazavčar, Vučjak,
Ovčar) koji su bili najvjerniji u svojim izvedbama, a Ljiljana Bogojević
bila je vrlo šarmantna i glumom pridonosila neusiljenom humoru. No, i
ostali izvođači bili su vrlo dobri. Vješto su ulazili i izlazili iz
uloga i uspijevali održati koncentraciju unatoč povremenom nemiru djece i
njihovom šuškanju. Kroz predstavu I ti ljubav nekom daj glumci nas pozivaju da pomognemo napuštenim životinjama iz Udruge Spas pa tako izvedba dobiva i humanitarni karakter.
© Andreja Rambrot, KAZALIŠTE.hr, 20. prosinca 2013.
Vesna Parun
I ti ljubav nekom dajredatelj Ladislav Vindakijević
premijera 30. studenoga 2013.
scenska
obrada Ladislav Vindakijević, skladatelj Mate Matišić, scenografi
Ladislav Vindakijević i Ivan Duić, kostimograf i kreator maski i lutaka
Ivan Duić, koreografkinja Đurđica Kunej, dizajner rasvjete Marijan
Štrlek, asistentica redatelja Ljiljana Bogojević, asistent kostimografa
Mladen Grof Jerneić
izvode: Ljiljana Bogojević
(Dama), Zdenko Brlek (Skitnica), Hana Hegedušić (Čuvarica, Pudlica,
Čivava, Terijer), Zvonko Zečević (Čuvar, Bernardinac, Kurjak, Bokser),
Nancy Abdel-Sakhi ( Čuvarica, Hrt, Pekinezer), Matija Kezele (Čuvar,
Jazavčar, Vučjak, Ovčar), Beti Lučić (Čuvarica, Dalmatiner, Medicinska
sestra), Nikolina Herceg (Volonterka)
Nema komentara:
Objavi komentar